PROJEKT
    Sochy na kruhových objezdech v Dubí a v Teplicích
    
Radka Müllerová a Stanislav Müller
 
 
 
o projektu

    Projekt pro realizaci v realizace Dubí – Pozorce (2006 – 2007): socha na kruhovém objezdu

Anděl
Anděl je v první řadě název úkolu“ (sv. Augustin)

Socha na kruhovém objezdu cituje ženu jako momentálně nejrozšířenější objekt na cestě přes město Dubí. Transformace ženy do anděla, jako božího posla, který pomůže v disputaci s Bohem hříšníky vykoupit, je zcela jednoznačná a další konotace jsou možné v subjektivním pohledu a názoru na zvolené téma, které se neupíná pouze k této interpretaci, ale svou vizualitou pomáhá místo vlastním způsobem očistit. Monumentální betonová plastika Anděla – ženy by se měla stát skromným symbolem města Dubí, které se s problémem nabídky sexuálních služeb potýká denně a odkazuje tím i na problémy současné společnosti, kterými je celková deprese a přepracovanost pramenící z našich stále vzrůstajících nároků bez pokory a víry vůbec. Současná situace v Dubí je celkem těžko stravitelná pro místní obyvatele a kuriozitou pro ty, kdo městem projíždějí, uvidíme, k jaké změně dojde otevřením dálnice do Drážďan na podzim roku 2006.

Podobnost sochy s asijskými animovanými postavami je stejně příznačná jako souvislost hlavního tématu ženy – anděla. Kolem hraničních přechodů vznikla samostatná vietnamská centra, která místo erotiky nabízí množství levných a nevkusných předmětů, doplňků a oblečení za účelem prodat s podtitulem jemného asijského přísloví „na plody své práce si musíš počkat, můžeš si i zdřímnout“, které vypovídá o ohromné asijské nátuře plné vytrvalosti a věrnosti, kterou snad díky infiltraci Vietnamců do České společnosti brzy pochopíme a začneme si vážit vlastní i sebemenší práce.

Materiál sochy, zvolený surový, šedý beton je stejně tak neosobní a torzovitý jako naše představy o ženách u silnic, jako pocit který provází vykoupení, kde nejde o estetiku, nauku o krásnu v řeckém pojetí, ale o současný postoj, kde není důležitá forma, ale sdělení – poselství. Jsem si samozřejmě vědomá, že socha je vpodstatě vyestetizovaná, ne v materiálu (betonu), ale formě sochařského provedení, právě v eklektické stylizaci asijského výrazu.