Projekt
pro realizaci v realizace
Dubí – Pozorce (2006 – 2007): socha na kruhovém objezdu
Anděl
„Anděl je v první řadě název úkolu“ (sv. Augustin)
Socha
na kruhovém objezdu cituje ženu jako momentálně nejrozšířenější objekt
na cestě přes
město Dubí. Transformace
ženy do anděla, jako božího posla, který pomůže v disputaci s Bohem
hříšníky vykoupit, je zcela jednoznačná a další konotace jsou možné
v subjektivním pohledu a názoru na zvolené téma, které se neupíná pouze
k této interpretaci, ale svou vizualitou pomáhá místo vlastním způsobem
očistit. Monumentální betonová plastika Anděla – ženy by se měla stát
skromným symbolem města Dubí, které se s problémem nabídky sexuálních
služeb potýká denně a odkazuje tím i na problémy současné společnosti,
kterými je celková deprese a přepracovanost pramenící z našich stále
vzrůstajících nároků bez pokory a víry vůbec. Současná situace v Dubí
je celkem těžko stravitelná pro místní obyvatele a kuriozitou pro ty,
kdo městem projíždějí, uvidíme, k jaké změně dojde otevřením dálnice
do Drážďan na podzim roku 2006.
Podobnost
sochy s asijskými animovanými postavami je stejně příznačná jako souvislost
hlavního tématu ženy – anděla. Kolem hraničních přechodů vznikla samostatná
vietnamská centra, která místo erotiky nabízí množství levných a nevkusných
předmětů, doplňků a oblečení za účelem prodat s podtitulem jemného asijského
přísloví „na plody své práce si musíš počkat, můžeš si i zdřímnout“,
které vypovídá o ohromné asijské nátuře plné vytrvalosti a věrnosti,
kterou snad díky infiltraci Vietnamců do České společnosti brzy pochopíme
a začneme si vážit vlastní i sebemenší práce.
Materiál
sochy, zvolený surový, šedý beton je stejně tak neosobní a torzovitý
jako naše představy o ženách u silnic, jako pocit který provází vykoupení,
kde nejde o estetiku, nauku o krásnu v řeckém pojetí, ale o současný
postoj, kde není důležitá forma, ale sdělení – poselství. Jsem si samozřejmě
vědomá, že socha je vpodstatě vyestetizovaná, ne v materiálu (betonu),
ale formě sochařského provedení, právě v eklektické stylizaci asijského
výrazu.